16-20 Juni

Dagarna börjar gå ihop lite med varandra nu, minns inte riktigt vad vi gjorde vilken dag längre. Jag ser det som något odelat positivt :-D

Men...till syvende och sist är jag ett datumkontrollfreak. Jag älskar att ha datum på saker och ting. Så nu ska jag försöka sortera lite;

16 Juni:
Vi är i St Malo och tillbringar dagen med att vara en liten stund på stranden, åka det lilla vita turisttåget (Valter älskade det och jag fick känna på hur det var att vara "jag åker guidade turer"-turist - pinsamt nog var det jättetrevligt och jag lärde mig en massa spännande om staden. Mer sånt alltså!)

Sedan går vi till ett gammalt fort utanför staden som man bara når vid lågvatten och for därefter vidare.

image239
Staden sedd från fortet.


image240
Valter och en del av fortet!

17 Juni:
Vi sov den natten i St Brieuc och dagn efter åkte vi till en fantastikt vacker kyrka mitt ute i ingentans; Kermaria. Därefter åkte vi till Perros-Guirec för att eventuellt åka ut till Ile De Brehat eller Sept iles.

image241
Jesus vägrar ta Marias bröst. Eskil såg helt oförstående ut när han såg statyn!


image242
Kyrkan Kermaria är känd för sina väggmålningar - "le dance macabre" - Dödsdansen. I princip är meningen "En gång var vi lyckliga som ni men en dag ska ni dansa med oss"

image243
Vacker fönstermålning!


Därefter beger vi oss söderut - mot solen. Allt har nämligen varit toppen på vår semester. Allt utom vädret, det har regnat en del och i St Malo öste det ner ett par gånger för mycket så vi kollade in väderkartan och begav oss mot solen!

Vi hade hört gott om La Rochelle så vi åkte dit. Där tvärvände vi dock, det såg ut som Hammarby Sjöstad (som vi visserligen gillar men när vi reser i Frankrike letar vi efter en annan typ av städer).

Vi åkte vidare och hamnade i staden Fouras (ni minns väl "fader Fouras"?). Där fanns en härlig strand, ett mysigt hotell och en liten by full av stockrosor. Utanför, som en ö i havet, låg Fort Boyard!

Vi åt en gigantisk skaldjursplatå, badade, solade lite och killarna grävde glatt i sanden.

18-19 Juni:
Vi stannade i Fouras i två nätter och åkte sedan vidare. Vart visste vi inte riktigt först men bestämde oss sedan för Normandie, där vet vi att vi trivs även om det är lite ostadigt väder.

På vägen stannade vi i Marennes och åt ostron tills det sprutade ur våra öron. Världens trevligaste lilla restaurang åt vi på och killarna lekte med en engelsk flicka, Madison.

20 Juni:
Sedan brummade vi uppåt och hamnade till slut i St Lo där vi sovit i natt.

21 Juni - idag! Nu ska vi ut på stan, kolla på en kyrka och en massa war memorials. Låter kanske tråkigt men det är oerhört mäktigt och brukar vara väldigt intressant!

/mie - nu Normand!

Kommentarer
Postat av: Pyret

Hej! Ramlade in på din sida via, via, via någon jag har på min länklista tror jag...
Ser att ni varit i Frankrike och vi var där precis samtidigt. Och i La Rochelle!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback