Men nu räcker det väl!

Det snöar. IGEN!

Räcker det inte snart? Kan det inte bli vår och varmt och skönt snart innan vi fryser ihjäl eller går bort oss i en snödriva.

Jag ska starta ett parti, vår-partiet och vi ska jobba för tidiga och varmare vårar...

Nu är den här!

Den allra första huvudfotingen är här! Titta och njut:

22840-66
Valter 2006-02-18

/En mycket stolt mamma!

En liten Lova!

Den 15 februari, en vecka efter tidtabeller ramlade Lova till sist ut efter en snabb förlossning!

GRATTIS till Linn, Johan och Malcolm!

På modemässan i Köpenhamn

Två gånger per år anordnas CIFF, Copenhagen fashion fair, i Köpenhamn. Där visas kommande säsongens mode på en helt gigantisk och välbesökt mässa.

Dit åkte i onsdags undertecknad och undertecknades yngste sonaskrälle, Eskil.

Vi åkte vagnlöst och med Eskil säkert fastknuten på magen, resväskan incheckad och skötväskan på ryggen trampade vi glatt genom säkerhetskontrollen på Arlanda strax efter klockan 15.30. Efter en hel del om och några men landade vi på Kastrup i Köpenhamn klockan 17.40, hela 40 minuter försenade.

Med Eskil på magen, resväskan på ryggen och skötväskan i handen letades rätt buss upp och 10 minuter senare rullade den in. Resan till vandrarhemmet tog nästan 40 minuter och väl framme klev vi av vid mässan då vandrarhemspersonalen sagt att så skulle vi göra. Det tyckte inte busschauffören var helt rätt så efter en smärre utskällning hoppade vi på bussen igen och åkte en hållplats till!

Väl framme på vandrarhemmet Dan Hostel Amager checkade vi in och letade upp vårat rum som visade sig ligga både längst in och längst bort i ett gäng slingrande små korridorer. Vi hade hela 5 bäddar att välja mellan och i hela taget var det ett riktigt trevligt & fräscht rum!

22840-60
Eskillen på vandrarhemmet.

Vi delade vandrarhemmet med ungefär 120 holländska 17-åringar vilket dels var väldigt bra - de serverades då mat på vandrarhemmet, och dels rätt dåligt - 17-åringar gillar i allmänhet öl, ölen i Danmark är rätt billig (och GOD!) och 17-åringar fulla med öl låter ofta ganska mycket. Otroligt nog hörde vi inte ett pip från dessa ölfyllda holländska 17-åringar varken den natten eller den följande. Kanske fulla 17-åriga holländare viskar? Sover? Leker tysta leken?

Vi gick och la oss på tok för tidigt på onsdagen men vi var uttråkade och ville att det skulle bli torsdag morgon så det blev en lång, lång natt i en all annat än bekväm vandrarhemssäng...

Torsdag morgon gick vi upp redan klockan kvart i åtta, duschade och åt frukost med 120 rätt slitna och trötta holländska 17-åringar. Sedan åkte sjalen på, Eskil ner i den och sedan packades pusletasken (vilket väl ALLA vet betyder skötväska på danska!) och så vandrade vi iväg mot Bella Center där mässan hölls!

Det var nästan lite andaktsfullt att kliva in i denna enorma mässhall, blippa sin medhavda fådda gratisbiljett och bli välkomnad av en stadig biff i entrén! Mässkatalog och obligatorisk påse att lägga alla kataloger o dyl plockades ner från en hylla och så klev vi in!

Anledningen till resan var rekognisering inför höstens beställningar och det var alltså barnkläder som hade prio ett, två, tre och så vidare. Alltså var det hall H vi skulle till och tro det eller ej hittade vi rätt på en gång!

Det första vi fick se var Molos monter och där var det verkligen färgglatt! Massor av fina kläder på galge efter galge efter galge efter...ja ni förstår...

Troligen såg vi ut som den dumma kusinen från norr där vi gick med öppna munnar och stirrade på alla otroligt fina kollektioner. Ett ord: WOW! Två ord: Oj oj! Sex ord: Hjälp vad fattig jag kommer bli ;) !!

22840-61
Eskil leker i Ej sikke lej´s monter

Klockan 10.40 satte vi oss för att se CIFFKIDS Trend Show som skulle börja klockan 11. Vi fick bra platser framme vid scenen och Eskil roade sig med att amma, amma lite till och sedan flirta hejvilt med en liten tjej som satt framför oss. 10.55 började det smattra av fotoblixtar och det kändes som man satt i en stroboskoplampa. En nätt brunett kom inklivande och satte sig på en av de reserverade platserna rätt framför scenen. ALLA med kamera (ehrm...ja alla utom en...) fotade och fotade och fotade lite till. Jag tänkte att det kanske var en väldigt folkkär artist eller något för hon fick verkligen "a royal treatment" ...

Plötsligt ruttnade Eskil på att stå still och kröp iväg. Jag hade naturligtvis 5,4 meter sjal hängande runt kroppen och innan den var av tillräckligt för att jag skulle kunna kasta mig efter honom var han nästan framme hos den där ytterst populära tjejen. Hon skrattade åt honom och jag gav väl henne ett "något stressat" leende och hämtade tillbaka den flyende bebisen.

Sedan började showen och VILKEN SHOW! Vilka ungar. WOW! WOW!! WOW!!! Jag har letat lite länkar för att ni ska få se och här kommer några:
Stillbilder från showen, klicka HÄR och scrolla ner.
En film som även visar den där populära tjejen finns HÄR . "0902 Mary til modeshow" (vi sitter precis framför en långskånk så vi syns inte).

Ja...och nu har ni då sett vem den där poppis-bruttan var då... *RIDÅ*

Resten av dagen gick åt till att leta kläder, prata med leverantörer, göra beställningar, amma, se en show till (utan prinsessa denna gång) prata strunt med agenter samt äta en ruggigt god rostbiffmacka!

Klockan 18.15 vinglade vi till garderoben och hämtade ut jackan utan att ha hunnit se ett enda plagg på vuxenavdelningen av mässan. De onda fötterna vandrade sedan åter till vandrahemmet medan ägarinnan av fötterna ringde sin sambo och bad om biljettombokningshjälp. Inte kan man åka hem utan att ha sett lite till! Biljetten bokades om till sena eftermiddagen och ännu en dag på mässan hade vunnits!

Väl hemma på vandrarhemmet åt vi middag med 120 glada holländska 17-åringar, surfade lite för att kolla eventuella beställningar och sedan togs bebis, en öl och en påse chips med till rummet där framförallt ölen avNJÖTS!

Fredag morgon ringde klockan 07.45 igen och ännu en frukost inmudigades i sällskap av de där 120 17-åriga holländarna som dagen till ära verkade vara på gång hemåt. Efter frukosten packade vi iordning allt och checkade ut från vandrarhemmet. Vid kvart över nio entrade vi åter mässan och lämnade in all packning i garderoben. Denna gång vandrade vi runt på den vuxna delen och stötte då och då ihop med en svensk skolklass där flickorna tävlade i vem som hade flest såna fiiiina påsar (kassar då) från fiiiina/balla/coola designers. Det var väl ingen som hade mage att berätta för dem att de märken som verkligen räknas inte ens ställer ut på Bella Center utan återfinns inne i stan, vid slakthusområdet på Copenhagen Vision.

Jag avnjöt ytterligare en show men klockan 13 sa vi farväl till mässan och satte oss i en (extremt inrökt) taxi (körd av en holländare passande nog!) som tog oss 5 minuter bort till Fields shoppingcenter, skandinaviens största dito. Där tokshoppade vi barnkläder och lite leksaker i två timmar innan det var dags att packa ner alla nya saker i den redan fulla väskan. Sjal på. eskil i sjalen, resväskan på ryggen och en väska i vardera hand (jag hade varit förutseende nog att ta med en extra väska!) och sedan promenerade jag med tunga steg mot tåget som vi skulle åka till Kastrup.

Vi hade egentligen gott om tid men så började det blippa om förseningar och det enda tåg som kom var så fullt att inte ens Eskil, utan sjal, mamma och 3 väskor, hade fått plats. Att stå där på perrongen med all denna packning var det enda jobbiga på hela resan men DET var verkligen jobbigt. Efter nästan 40 minuter kom så ett tåg som vi kastade oss på och äntligen var vi på väg till Kastrup.

Vi hann precis checka in, köa i den gigantiska kön till säkerhetskontrollen, köpa lakrisal, skolkritor och marsipanbröd innan det var dags att småspringa till planet och boarda detta.

22840-64
Ulliga, gulliga moln!

22840-65
Stockholm by kväll uppifrån!

Vi kom iväg sent och landade ännu senare men fram kom vi och hem kom vi också eftersom Valter och Björn hämtade upp oss på Arlanda.

Det här var en toppenresa jag mer än gärna gör om nästa gång det är dags (i augusti!) och Eskil, som inte grät en enda gång utan bara var helt nöjd, är mer än välkommen att göra mig sällskap igen! Underbara unge!

Nu återstår bara att rensa bland alla kataloger och visitkort och hitta bra saker att matcha kollektionerna jag redan har med! Det kommer dock bli svårt för jösses vad med fint det fanns!

Och alla ni som vill veta hur Katvig, Molo, Hollys, Okker Gokker, IdaT, Fransa, Me too, Ticket to heaven osv osv osv kommer se ut  höst så kan jag bara säga: Den som väntar på nåt gott... ;)

Dagmamma = Jättekul!

Valter diggade det här med dagmamma skarpt!

Visst, killarna slogs och testade varandra men de hade mestadels KUL och Valter ville INTE gå hem!

Så det känns bra, jag tror det kommer bli toppen detta.

Imorgon ska vi till läkaren med Eskil och kolla hans hjärta och lungor eftersom han blir andfådd och får blå läppar ibland. Lämnar rapport imorgon!