Ja hur går det nu då?

Första dagen var igår och ... ja vad ska jag säga. Hur trevligt är det att, efter att ha stressat och skyndat på två små trötta killar och sedan tjurrusat till t-banan osv, få höra "ja ska du komma såhär sent vet jag inte hur vi ska göra". Tack för den.

Dagis öppnar 7.30, jag var där 7.28 och lämnade killarna. Det tar en stund att klä av dem alla overaller o dyl, jag vill verkligen inte gräla med dem och Eskil är så jädra "kan sjäääääääääälv" just nu. Sedan sprang jag till tunnelbanan och jag kom till slussen 07.51. Pip. Bussen gick 07.45. Pip. Nästa buss gick 08.00 och det var den jag fick ta och alltså var jag inte framme och ombytt uppe på avd förrän framåt 08.25.

Vad ska JAG göra åt saken? Jo det står tydligen i nån lag någonstans att dagis ska öppna efter föräldrarnas scheman så...jo jag kan ju göra mig osams med dem för 6 veckors praktik, jätteroligt. De är redan nu lätt syrliga efter att killarna helt plötsligt ska börja 1,5 h tidigare än vanligt (framförhålling, vad är det?).

Sedan till praktikplatsen då. Den har precis NOLL relevans till de kurser vi läst nu innan och patienterna är sgs helt självgående. Ingen är gladare än jag att slippa hjälpa till med att byta blöjor, tvätta osv men vad ska jag egentligen lära mig? Jo jag vet, jag kommer lära mig en massa vettiga saker men det känns bara så surt att ha fått en restplats bara för att de glömde bort mig.

Nåväl, handledaren är bra och jag lär mig intressanta saker.

Ändå undrar jag. Är det detta jag vill göra?


/mie - eder tvivlare i etern

Kommentarer
Postat av: Maria med pojkarna

Tappra du! Å, när man får sådana där kommentarer som din handledare gav dig så vet man inte om man bara rakt ska smack her in the face eller om man ska gråta?
Du får nog se praktiken som ett sådant där nödvändigt ont på vägen till legitimationen. När jag läste på Lärarhögskolan så var praktiken HELT bortkastad, MEN den ingick i deras fenomenala kursplan, så då var det ju bara att se bortom att det ska vara en mening med saker och ting och helt enkelt bara DO IT. Nu när jag är mamma och min tid inte längre bara är min egen utan även barnens tid, så vete sjutton om jag skulle svälja meningslösheter på samma sätt...
Hoppas att du kan få lite dispens med tiden! Finns det ingen chans att ta igen förlorade timmar senare?

Postat av: Ann

Om du har förklarat läget för praktikplatsen, så kanske de kan ge ett bättre förslag på hur du ska göra? Är du välkommen så som det går att fixa, eller inte, liksom? Finns det någon kurs du kan gå, och senarelägga praktiken tills det skulle passa bättre ihop med verkligheten hemma? Hur många timmar säger skolan att du måste praktisera? Låter tungt, och inte mindre nu när overallerna står som spön i backen på småbarn, och när mössorna inte gör det, fast man skickade med minst en dagen innan...
Hoppas det reder sig!

2007-11-17 @ 19:26:28
URL: http://annser.blogspot.com/
Postat av: Anna_79

Har man gett sig in i leken får man leken tåla. Det låter kanske hårt men borde du inte tänkt i genom det här innan? Att bara tänka sig att jobba på timmar när man är klar låter fint men hade du tänkt åka snålskjuts innan dess? En praktik måste göras, likadant för oss alla. Varför skulle just du slippa eller få färre timmar? Lös problemet istället! Pallar du inte en sån här detalj så kanske du ska fundera på om du kommer att klara vad som krävs av dig i din yrkesroll?

2007-11-17 @ 23:30:41
Postat av: Karin med M och L

Typiskt... Kan du inte snacka med handledaren då... om att du kommer en timme senare, men stannar en timme längre i gengäld eller nåt? Eller kan du inte ta kvällspasset, ha ungarna hemma till 12.30 eller vad det blir så du får träffa dem nåt, lämna dem på dagis och så får de vara där till 18 eller när de nu stänger. Kan N hämta och värma/fixa middag och lägga dem, eller finns det inte nån snygg manlig au pair som kan ställa upp i sex veckor?

2007-11-17 @ 23:52:25
Postat av: mie

Anna_79

Du är välkommen att komma med lite konstruktiv kritik istället för att själv sitta och gnälla.

Så länge JAG lär mig det jag ska på praktiken kan varken du eller någon annan gnälla, vissa kanske inte behöver 30 timmar i veckan för att lära sig de mål som ska uppnås, har du tänkt på det?

Jag hävdar att det är upp till mig själv att se till att jag lär mig det jag ska under min praktikperiod.
Uppnår jag målen som skolan, och jag, uppsatt ska alla inblandade parter vara nöjda.

Nivån på utbildningen är så otroligt låg att den gärna hade kunnat få bakas ihop till 1.5 år så man hade sluppit sitta med 3 års studieskuld sedan. Men, de flesta i klassen tycker att nivån är hög och att det är svårt. Dessa elever kommer behöva sina 30 timmar i veckan och kanske mer än så för att ta till sig all information och för att uppnå skolans, och sina egna, mål på praktiken.

Personligen klagar jag på det urtrista bemötandet och stelbentheten, det märks att det är en värld full av kvinnor som är besatta av Jantelagen.

/mie

2007-11-18 @ 00:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback