Praktik - himmel eller helvete?

Imorgon börjar jag min första praktikperiod. Eller VFU - Verksamhets Förlagd Utbildning som det visst kallas. Perioden är inte speciellt lång - 6 veckor - men den har ställt till en del problem för oss. Karln har gått och blivit befodrad (hurra för det! men är det inte TYPISKT att det händer precis just nu?!) och detta innebär att han är borta må-fre (en vecka i gbg, en i Manchester, en i Oslo osv) i flera veckor framöver (med början nu i måndags, jag är redan helt förbi av trötthet). 4 av 6 veckor är han helt borta, 1 vecka är han ledig och 1 vecka är han hemma några av dagarna.

På schemat jag fått fr praktikplatsen ska jag gå antingen 7-15.30 eller 13.30-21.30 och detta går ju inte. Jag måste enligt skolan inte jobba kväll eller helg alls så det ska jag kunna byta utan att praktikplatsen kan bli griniga MEN de vill att jag är där kl 7. Problemet är att dagis inte öppnar förrän kl 7.30 så jag kommer vara på "jobbet" tidigast kl 8. Sedan stänger dagis kl 17 så senare än 16.30 kommer jag inte kunna sluta heller (när sedan snön kommer måste jag ta med sånt i beräkningarna också då praktikplatsen ligger otroligt risigt till ur "här blir det kaos varje år när snön kommer" -synvinkel).

Vi har ingen som kan hjälpa oss med barnen på mornarna. Eventuellt kan vi få hjälp ett par timmar vissa em men vem skulle komma och ta hand om barnen kl 6 på morgonen och ta dem till dagis? Helknäppt. Jag känner mig lite diskriminerad av detta, ska man som "ensamstående" småbarnsförälder inte kunna göra praktik? Skolan säger "Nej det går ju inte, då kan du ju inte göra praktik" och jag känner att den gamla klyschan "hur ska det gå när du börjar jobba sedan" ligger i luften. Men jag kommer aldrig jobba mer än 50-60%, vi klarar oss egentligen fint om jag jobbar på timme och jag har dessutom tänkt satsa på nån special-VUB efter grundutbildningen vilket kanske innebär rena kontorstider på deltid osv. Det hela känns rätt jobbigt i alla fall.

Ska man vara tvungen att hoppa av utbildningen och söka sig till en annan skola som inte är såhär diskriminerande eller hur gör man? Jag kan väl inte vara den första med det här "problemet"? Praktiken - som man sett fram emot sedan termin ett har nu blivit ett jobbigt orosmoment som jag inte ens vet om jag kommer kunna tackla. Även om de går med på att göra om mitt schema innebär det 10h/dag för pojkarna på dagis och det skriker FEL i min kropp, de går max 6h/dag nu 4-5 dgr/v och det tycker jag är fullt tillräckligt.

Återkommer med rapport. Antingen imorgon eller när någon grävt fram mig ur nåt dike framåt mars... ;-)

/mie

Kommentarer
Postat av: Karin med M och L

Fan, det låter heljobbigt ju. En omöjlig ekvation. Tyvärr bor jag i långbortistan annars hade man kanske kunnat hjälpa till ibland, nu när jag är FL. Men men... ibland sätter livet småtaskiga krokben, minst sagt. Hoppas det ordnar sig på något vis. Det brukar det ju göra. Kram

2007-11-11 @ 21:35:00
Postat av: Sarah

Ja fan det är svårt det där. Ur många synvinklar. Men hoppas det löser sej på något vis i världen

Postat av: Maria med pojkarna

Hur går det nu då? Så här på dag tre? Jag tycker hur som helst att du är fantastiskt duktig som hinner med allting!

2007-11-14 @ 08:42:41
URL: http://vitez.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback