Tradera = fegisar?

Tänk vad bekvämt att starta ett företag som lever på att andra människor shoppar och sedan inte ta minsta lilla avsnar för hur parterna i shoppandet beter sig mot varandra.

Jag är så arg att jag kokar, lång historia i kort format:
Den 1/11 köper en tjej 20 st mailingbags av mig. Den 13/11 återkommer hon och köper 2 pack till, ett med 50 påsar av en strl och ett med 40 påsar av en annan strl. I lördags fick jag ett mail där hon hotade med negativt omdöme för ALLA påsarna i den senare sändningen var sönder. ALLA. De är tagna ur två helt olika högar och när jag räknar upp dem tar jag en påse i mitten och packar alltsammans i.

Trots att hon var så sjukt otrevlig i sitt första mail var jag trevlig mot henne och sa att hon självklart fick pengarna tillbaka eller nya påsar. Sedan sa jag att jag skickar en frankerad returpåse till de trasiga så jag kan reklamera dem vidare och då blev hon fly förbannad och sa att "de har jag såklart slängt". Jag ifrågasatte detta och jämförde det hela med om hon handlade på HM eller en webshop men det var ju inte samma sak menade hon. "Herregud, det är ju tradera". Öh?

Hur som helst satte jag, min dumma idiot, tillbaka pengarna till henne men ångrade mig. Tyvärr var det för sent och överförningen gick igenom. Nu idag får jag neg omdöme av henne för ALLA TRE auktionerna

1. VARFÖR köpte hon fler påsar om de från den första sändningen var trasig?
2. VARFÖR sätter man neg omdöme när man fått pengarna tillbaka trots att man inte kunnat prestera ett enda litet bevis? Jag blir så himla trött och lessen.

VARFÖR satte jag tillbaka pengarna? Jag hade hellre stått ut med neg omdöme om jag åtminstone inte blivit grundlurad också. Förbannade j-a skiiiiiiit-människor det finns.

Jag hade nästan 600 pos omdömen innan, inga neg alls. Hon hade flera (5 st) neg och även de pos var negativa om man säger så "fick aldrig varan ja köpt men hon betalade tillbaka hälften av pengarn till slut" etc

Och så Tradera då. Vad gör de? Jag har mailat dem och skrivit följande:
Hej (Detta gäller auktion nummer xx & xx)

Jag sålde dessa mailingbags i mitten av november (13/11) och skickade dem till kunden. Nu mailar hon igår kväll och var extremt otrevlig och hävdar att ALLA 90 påsarna är sönder och hon ska ha pengarna tillbaka, annars sätter hon negativt omdöme. Jag har inga som helst problem med att ersätta en kund som känner sig missnöjd men att 90 påsar av 2 olika storlekar har gått sönder är ytterst otänkbart. Dessutom har hon inte sparat en enda påse som bevis. Jag har använt dessa påsar i flera år och även sålt en massa, sammanlagt rör det sig om 10000-tals påsar och jag har inte haft problem med EN enda. Hon hotar och går på, är fruktansvärt otrevlig och jag undrar följande; får man bete sig hur som helst på Tradera? Ska jag behöva skänka bort pengar för att slippa negativt omdöme för det är ju vad som kommer ske i detta fallet. Jag har sparat hela mail-konversationen men den får inte plats här. Vad ska jag göra?
/Marie - (nick på tradera)


Traderas svar (med mina ironiska kommentarer):
Hej Björn! (Björn? Nej så skrev jag inte under, jag skrev "Marie")

Vad tråkigt att höra att det har blivit strul med auktionerna...

Alla bud på Tradera är bindande. Om inget annat avtalats mellan dig som säljare och köparen innebär detta att köparen är bunden till att fullfölja affären. En förutsättning för detta är naturligtvis att du som säljare fullgjort dina skyldigheter i den aktuella auktionen, såsom exempelvis att beskriva varan korrekt. Är en köpare av någon anledning inte nöjd ses det dock som mycket positivt om du som säljare erbjuder köparen möjlighet avstå från affären.

Om ni kommer överens om att inte fullfölja affären kan du lägga ut auktionen på nytt och därmed få den tidigare provisionen krediterad av oss. För att vi skall kunna kreditera provisionen mailar du in det nya och det gamla auktionsnumret till oss inom 30 dagar från den ursprungliga auktionens slut.

Läs mer här:
Råd och rekommendationer:
http://www.tradera.com/service/tradera_dispute.asp

Ett återköp borde dock förutsätta att köparen kan sända tillbaka varorna. (Ja den meningen var kanske det enda vettiga i det här mailet...)
Kanske är det bästa här att du försöker ringa din köpare för att diskutera igenom vad som har hänt och se om ni kan komma fram till en lösning som passar er båda (Jodå, och hennes telefonnummer är?). Försök gärna med att lösa detta tillsammans med henne och är det ändå problem så får du gärna återkomma.
Vänliga hälsningar X på Tradera.com


Jag blir sur och svarar:

Hej

Men affären var ju färdig och kunden hävdar - utan några som helst bevis - att ALLA påsarna var trasiga (90 st i 2 olika strl). Hon hotar om neg omdöme om hon inte får pengarna tillbaka, nåot annat är inte intressant för hennes del. Jag tycker det är skit rent utsagt att hon ska få bete sej såhär :-(

/Marie


Feg-tradera:

Hej Björn!

Tack för ditt mail!

Trist att höra att ni inte lyckats komma överens om hur ni ska lösa detta tillsammans. Vilka regler som gäller i sådana här situationer varierar beroende på vad som avtalats mellan dig och köparen och om köparen är privatperson eller näringsidkare. Det går i de allra flesta fall att lösa eventuella oklarheter på ett smidigt sätt, men kan du och köparen inte hitta en lösning bör du noga se över vad du har rätt till enligt avtalet och de lagar som gäller. Om du vill ta del av vad som gäller enligt köplagen eller konsumentköplagen finner du länkar här nedan.

Vi kan tyvärr inte lösa denna typ av tvister åt våra medlemmar, men vi försöker alltid hjälpa till med råd för att ni skall kunna nå en lösning. Klicka på nedanstående länk för mer information, på den sidan finns även länkar till gällande lagar:
http://www.tradera.com/service/tradera_dispute.aspx

Vi hoppas naturligtvis att ni kan nå en lösning på detta så snart som möjligt. Lycka till nu och ha en trevlig dag.. Vänliga hälsningar

Y på Tradera.com


1. Jag heter inte Björn
2. LÄSER de i huvud taget vad jag skriver?

08-312340 (telefonnumret till Tradera) (Tror ni det går att komma fram?!)

/mie

Kommentarer
Postat av: Cathis

Här är den här gubben från msn _gaah du vet?

Det är ju inte klokt!!! Vilken IDIOT.

2007-11-27 @ 12:54:19
Postat av: Sarah

Vilken jävla skit rent ut sagt. Själv börjar jag tok-tröttna pÅ tradera. Det senaste grejjer jag köpt till ungarna, har jag fått tjafsa om frakten på. Det är knappast skrymmande att skicka ett par små tofflor.. .men det tycker en säljare, en klänning i tunt material, påstås förmodas väga över ETT HALVT KILO!?

Jag är astrött på att det jämt ska tjafsas numera.. och det är svårt att göra fynd också. Blä.

2007-11-27 @ 19:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback