Uppdatering av praktik-eländet

Natten mellan torsdag och fredag kom B äntligen hem och jag kunde vara på praktiken klockan 7. Natten var asdryg och jag vaknade en gång i timmen och trodde jag hade försovit mig. Så brukar jag aldrig funka så det märks att jag är "en aning" stressad över praktiksituationen.

Jag går med en undersköterska de första två veckorna och de resterande fyra med en SSK. Den undersköterskan jag har som handledare är helt suverän, hon berättar, förklarar och ger väldigt bra feedback till allt jag gör och hon gör det på ett pedagogiskt och trevligt sätt.

Vi har kollat igenom mina scheman och sett att den veckan B är ledig är den veckan jag "jobbar" allra minst (typiskt!) så jag föreslog att jag skulle komma in ett par dagar extra den veckan och gå från 7 med henne då. Hon blev jätteglad och tyckte det var en bra idé så jag hoppas huvudhandledaren tycker detsamma. Kanske hon fattar att det hela inte beror på ointresse från min sida då utan bara att jag inte anser att man ska behöva rodda om precis hela sitt liv och en annan arbetsplats (dagis) bara för en 6-veckors praktik.

Nåväl. Det går bra för mig på praktiken. Jag får mycket beröm för jobbet jag gör och jag lär mig snabbt rutiner och det rätta sättet att bemöta just denna typen av patienter. Jag vet ju att jag inte är nån nolla som står handfallen då ingen talar om för mig exakt vad som ska göras utan jag vet precis vad som gäller och tar initiativen själv. Det är skönt att jag har fått en bra handledare som låter mig testa lite saker och som ser att jag kan och därmed ger mig mycket frihet.

En annan lustig sak med den här praktiken är att jag ju först blev bortglömd och inte fick någon plats. Därefter fick jag denna och den har ingen som helst relevans med de kurser vi läst *s*.

På mitt schema står "Verksamhets Förlagd Utbildning inom äldrevården". Vi har en patient född på 80-talet och de äldsta är runt 65 år. Inte SÅ gamla alltså. Vi läste om immobilitet, demens, döden, äldres sjukdomar etc. Alla mina patienter utom en går själva, ingen är dement eller ens i närheten av att vara det, ingen dör på avd och ja, inga äldre-sjukdomar är det heller. Däremot är det nog oerhört mycket intressantare - för mig - att vara på denna avdelningen och jag har inga större planer på att någonsin jobba inom äldrevården.

Nu är jag så trött att jag tror mina hjärnceller bytts ut mot havregrynsgröt så jag ger mig nu!

BTW: Att göra praktiken senare eller på halvid är tyvärr inget alternativ, den måste vara avklarad innan någon annan kurs som kommer senare och jag ligger redan back en kurs efter att jag låg på sjukhus tidigare i höstas.

Blah blah

/mie

Kommentarer
Postat av: Karin med M och L

Intressant... kan man få nån liten ledtråd till vad det är för typ av praktikplats?

2007-11-18 @ 21:38:27
Postat av: mie

Karin - maila så får du veta!

/mie

2007-11-18 @ 22:37:12
Postat av: Ann

Ja, men det låter ju som att du får ihop det bra ändå, rå! Och att det är intressantare än vad det egentligen skulle vara kan ju inte vara någon egentlig nackdel... ;)

Postat av: mie

Ann - Nej intressant är ju ingen nackdel alls. Huvudhandledaren på stället går dock fortfarande och ser sur och bekymrad ut så det känns lite jobbigt.

Jag vidhåller dock att så länge jag lär mig det jag ska är allt fridens liljor.

/mie

2007-11-19 @ 00:12:15
Postat av: Maria med Fredrik

Självklart är det så att det är lärandet som är målet, inte antalet timmar som läggs ner! Det är ju utbildning nu, inte yrkesutövning där du får betalt för antal timmar du arbetar. Din handledare borde väl istället vara tacksam att hon har en lättlärd lärjunge?
Å, denna trögstyrda värld! Mest av allt handlar det nog om att du-ska-minsann-inte-tro-att-du-kan-göra-hur-du-vill-mentaliteten.
Härligt att du kämpar på! :-)

2007-11-20 @ 21:24:40
URL: http://vitez.blogg.se
Postat av: Sarah

Okej, men det låter ju som om det blivit lite bättre än det verkade från början iaf? Skönt med en bra handledare!

2007-11-22 @ 19:16:04
URL: http://smatingostorasaker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback