Får man bete sig hur som helst?

På en stooor gata precis där jag bor ligger det sedan en miljon år tillbaka en Körsnär, en pälsaffär. De säljer pälsar och erbjuder sommarförvaring i kylrum osv.

Jag är inget fan av pälsar, inte alls faktiskt. Jag tycker det finns gott om andra material nuför tiden som värmer lika bra/bättre och annars kan man bära fuskpäls om det är utseendet man är ute efter. Jag är dock inte hatisk vilket vissa andra är.

Jag vet inte om det är något speiellt med just denna butiken eller om alla Körsnärer har det likadant, men denna butiken utsätts för sabotage så otroligt ofta att man häpnar. Vad är det för folk som tycker sig ha rätt att förstöra för just den här butiken? Varför inte Mc Donalds 200 meter längre ner eller Konsum, som ligger 50 m åt vänster, som säljer döda djur som mat. Eller den hippa second hand butiken mitt emot som just nu har pälsar i fönstret. Eller vänta. Hippa second hand-affären är ju faktiskt jättecool!

Det står ibland ungdomar utanför butiken och skanderar hur hemsk den är. Palestinasjalar, hippa secondhand-kläder och tonvis med mascara. Har de inget bättre för sej? Finns det inget vettigare sätt att protestera/agera?

Rutorna på butiken är inte gjorda av glas, inte vanligt glas i alla fall för vanligt glas går att krossa och den här butiken har fått sina rutor krossade så många gånger att de gett upp. Nu rispar protestanterna in sina slagord och sina protester i plexiglasfönstret i stället. "Din katt?" står det bla.

Igår hade någon kastat ut en hink tjära? eller nåt annat svart, stinkande, flytande på butikens dörr, fönster och gatan utanför. Hela kvarteret stank, butikerna runt om fick stänga eller hålla stängda dörrar. Det sticker och svider i halsen när man måste gå förbi där och nu imorse stod det gubbar och sanerade. Det stinker alltjämt, riktigt vidrigt. Och jag tycker så synd om den där stackarn som valde att bli körsnär och driva just den där butiken. Jag tycker synd om grannarna och de som bor i huset. Om oss som måste gå förbi i stinket.

Han eller hon som äger butiken kanske är en hemsk människa, det vet jag inget om, men ingen förtjänar att bli behandlad såhär tycker jag. De måste ha låst dörr på permanent basis, deras grannar måste vara rätt trötta på dem och alla protestaktioner som ju inte bara drabbar dem de är ämnade för och dessutom måste ju de som äger och arbetar i pälsaffären vara mer än lovligt livrädda när de öppnar och stänger butiken, livrädda för att nån ska skada dom.

Vad tycker ni? Får man bete sig hur som helst för man djurens rätt? Personligen skulle jag vilja se mer engagemang i tex Amnesty och Ecpat. Det känns som vi måste börja rädda människorna och se till att de mänskliga rättigheterna blir till självklarheter först innan vi kan ge oss på djurens rätt. Sätt först på din egen syrgasmask innan du hjälper andra typ.

/mie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback